DEVAM: 6- Allah
Yolunda Cihad Edenlerin Fazileti
3. Ebu Hureyre
- - (-)
12890 (1)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İnsanIarın en iyisinin kim olduğunu
söyleyeyim mi?'' buyurunca, ashab: "Ey Allah'ın Resulü! Tabi ki
söyle" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Atının dizginlerinden
tutan ve Allah yolunda cihad için ne zaman çağrı yapılsa atına atlayan
kişidir'' buyurdu ve: ''Daha sonra kimin geldiğini söyleyeyim mi?'' diye sordu.
"Söyle" denilince de: ''Koyun sürüsünün başında durup, namazını kılıp
zekatını veren kişidir'' buyurdu ve: ''İnsaniarın en kötüsünün kim olduğunu
söyleyeyim mi?'' diye sordu. "Tabi ki söyle" denilince de: ''Ailah adına
kendisinden bir şey istendiği halde vermeyen kişidir'' buyurdu.
[Zayıf]
Heysemi (9438) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiş olup, ravilerden Ebu Ma'şer Nüceyh
zayıftır. Ebu Hureyre'nin azatlısı olan Ebu Ma'şer'i tanımıyorum."
12891 (2)- Kalus
bildiriyor: Şihab b. Müdlic çöle gittiği zaman oğlu oradaki bulunan adamın
birine: "Ey hicretten sonra tekrar bedevileşenin oğlu!" diyerek dil
uzattı. Daha sonra Şihab Medine'ye gelince Ebu Hureyre ile karşılaştı. Ebu
Hureyre: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İki kişi insanlar
içinde en hayırlı kişilerdir. Bunlardan biri Allah yolunda cihada çıkan ve
düşmana zarar verecek bir yere gelen kişidir. Diğeri de çöle sığınan ve ölene
kadar beş vakit namazını kılan, malının zekatını veren ve Rabbine ibadet eden
kişidir'' buyurdu" dedi. Şihab bunu duyunca dizleri üzerine çöktü ve:
"Ey Ebu Hureyre! Bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den sen mi
işittin?" diye sordu. Ebu Hureyre: "Evet!" deyince, Şihab gidip
çöle yerleşti.
[Hasen]
25117 (l)'de tekrar
edecektir.
12892 (3)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Konum olarak insanlar içinde en hayırlı konumda kimin olduğunu
söyleyeyim mi? Bu kişi atının dizginlerinden tutup Allah yolunda cihad eden
kişidir. Konum olarak daha sonra kimin geldiğini söyleyeyim mi? Koyunlarıyla
birlikte ıssız bir yere çekilip namazını kılan, zekatını veren ve Allah'a, O'na
hiçbir şeyi ortak koşmadan ibadet eden kişidir. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Hakim, Müstedrek'te
(2/67) rivayet etti.
4. Ebu Hureyre (r.a.)
- - (-)
12893 (1)- Ebu Hureyre
der ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından biri, bir dağ yolunda
bir su kaynağı gördü ve suyunun tatlılığı çok hoşuna gitti. "Keşke
insanlardan uzaklaşıp bu su kaynağının yanında yerleşseydim. Ama bunu Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sormadan yapmam" dedi. Sorunca da
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Birinizin Allah
yolunda bir yerde durması, ailesi içinde altmış sene yapacağı ibadetten daha
hayırlıdır. Allah'ın sizi bağışlamasını ve cennete sokmasını istemez misiniz? O
zaman Allah yolunda cihad edin. Zira bir deve sağımlığı kadar dahi olsa Allah
yolunda cihad eden kişiye cennet vacip olur. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Tirmizi,
cihad 4/181 (1650) rivayet etti. Hakim (2/282) sahih olduğunu söylemiş, Zehebi
bu hükmünde onu onaylamıştır.
12894 (2)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından biri bir dağ
yolunda bir su kaynağı gördü ve suyunun tatlığı çok hoşuna gitti. "Keşke
insanlardan uzaklaşıp bu su kaynağının yanında yerleşseydim. Ama Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sormadan yapmam "dedi. Sorunca da Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Bunu yapma! Birinizin Allah yolunda
bir yerde durması, insanlardan uzak altmış sene boyunca kılacağı namazdan daha
hayırlıdır. Allah'ın sizi bağışlamasını ve cennete sokmasını istemez misiniz? O
zaman Allah yolunda cihad edin. Zira bir deve sağımlığı kadar dahi olsa Allah
yolunda savaşan kişiye cennet vacip olur. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Beyhaki,
Sünen'de (9/160) rivayet etti.
5. Ebu Umame
- - (-)
12895- Ebu Umame der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte bir savaşa çıktık.
İçimizden biri bir mağara gördü. Mağaranın içinde su vardı. Kendi kendine
insanlardan uzaklaşıp o mağarada yaşamayı, suyundan içip çevredeki sebzelerden
yemeyi düşündü. Sonra: "En iyisi Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gidip
bunu sorayım. Şayet izin verirse bunu yaparım, izin vermemesi halinde de yapmam
"dedi. Sonrasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve: "Ey
Allah'ın Resulü! İçinde bana yetecek kadar su, çevresinde de sebzeler bulunan
bir mağara gördüm. İçimden, herkesten uzaklaşıp mağarada yerleşmeyi
geçirdim" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona şöyle buyurdu:
''Yahudilik veya Hıristiyanlık dini ile değil kolaylık dini olan İslam diniyle
gönderildim. Muhammed'in canı elinde olana yemin olsun ki Allah yolunda sabah
veya akşam bir yolculuk, dünya ve içindekilerden daha hayırlıdır. Savaşta safta
durmak da kişinin kılacağı altmış yıllık namazdan daha hayırlıdır. ''
[Zayıf]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de 8/257 (7868) rivayet etti.
Heysemi (5/279) zayıf
olduğunu söylemiştir.
6. Muaz b. Cebel
- - (-)
12896 (1)- Muaz b.
Cebel'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Allah'ın yolunda bir deve sağımı kadar da olsa savaşan bir
müslümana cennet vacip olur. Kim de içinden gelerek ve samimi bir şekilde
Allah'tan (yolunda) ölmeyi isterse, sonra normal bir şekilde ölse veya
öldürülse dahi ona şehid sevabı vardır. Kim Allah'ın yolunda bir yara alır veya
sıkıntıya düşerse, bu yara (veya sıkıntısı) kıyamet gününde dünyadaki en canlı
haliyle, zafiran renginde ve misk gibi bir kokuyla gelir. Kim de Allah'ın
yolunda bir yara alırsa üzerine şehitlik mührü vurulur''
Ahmed der ki:
"Haccac ve Ravh bunu rivayet ederlerken ''En güzel haliyIe'' lafzını
kullanmışlarken, Abdurrezzak rivayet ederken ''En canlı haliyle'' tafzını
kullanmıştır ki doğrusu da budur."
[Sahih]
Diğer tahric: Darimi
(2394), İbn Mace (2792), Tirmizi (1654, 1657) ve Nesai (6/25) rivayet ettiler.
12897 (2)- Muaz b.
Cebel'in bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'ın
yolunda bir deve sağımı kadar da olsa savaşan kişiye cennet vacip olur''
buyurmuştur.
[Sahih]
12898 (3)- Muaz b.
Cebel'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kişi Allah'ın yolunda bir yara aldığı zaman, kıyamet gününde
bu yarası zafiran renginde, misk gibi kokarak ve üzerinde şehitlik mührü olacak
şekilde huzura çıkar. Samimi bir şekilde Allah'tan (yolunda) ölmeyi isteyen
kişiye, yatağında ölse dahi şehid sevabı verilir. Allah'ın yolunda bir deve
sağımı kadar savaşan kişiye de cennet vacip olur. ''
[Sahih]
12899 (4)- Muaz b.
Cebel'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Allah'ın yolunda bir deve sağımı kadar da olsa savaşan bir müslümana
cennet vacip olur. Kim de içinden gelerek ve samimi bir şekilde Allah'tan
(yolunda) ölmeyi isterse, sonra normal bir şekilde ölse veya öldürülse dahi ona
şehid sevabı vardır. Kim Allah'ın yolunda bir yara alır veya sıkıntıya düşerse,
bu yara (veya sıkıntısı) kıyamet gününde dünyadaki en canlı haliyle, zaferan
renginde ve misk gibi bir kokuyla gelir. Kim de Allah'ın yolunda bir yara
alırsa üzerine şehitlik mührü vurulur.''
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
cihad 3/46 (2541), Nesai, cihad (6/25) rivayet ettiler.
7. Amr b. Abese
- - (-)
12900- Amr b. Abese'nin
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah, yolunda bir deve
sağımı kadar dahi olsa savaşan kişinin yüzüne cehennem ateşini haram kılar''
buyurmuştur.
[Zayıf]
Heysemi (9420) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiş olup, ravilerden Abdülaziz b. Ubeydillah
zayıftır."